חיפוש באתר:  


 

משפחת האסיר/ה
דף הבית >> משפחת האסיר/ה

משפחות יקרות,
אנו, ברשות לשיקום האסיר, מדגישים את הטיפול במשפחת האסיר, האסירה  ובילדיהם בתקופת מאסרו של ההורה. לפיכך, כבר בשנת 1987 התחלנו עם המיזם "חונכות ילדי אסירים- פרויקט מגן דוד", שמלווה אותנו גם כיום. הפעילות מתבצעת עם אגפי הרווחה הפזורים ברחבי הארץ והמיזם שלנו מורכב משני משולשים בני 3 צלעות כל אחד-
משולש ארגוני: רש"א, שב"ס ופר"ח ומשולש טיפולי: אב אם וילד. וביחד, זהו מגן דוד.

 
 
                                                 
 
אנו יודעים כי תקופת המאסר נחווית כאירוע טראומטי וקשה רגשית לאסיר/ה ועבור משפחתו: האם, ילדיה וכל יתר בני המשפחה המורחבת.  הרשות מכירה בכך שעבור הילד המאסר עלול להוות מצב לחץ חריף ביותר על רקע היעדרות האב/האם  וכי הילד ומשפחתו מתמודדים לעתים קרובות עם שרשרת אירועי לחץ במגוון תחומי החיים.
אנו מודעים לחשיבות של ההתמודדות עם הניתוק של האב/האם מבני משפחותיהם, ולכן אנו מציעים היערכות טיפולית, מקצועית, ארגונית על מנת לסייע לילדי האסירים בתקופת ריצוי עונש המאסר של אביהם/אמם.
 
אז באיזה סיוע מדובר?
החיבור של הילד לאביו/ אמו הנמצאים בכלא נעשה באמצעות חונך פר"ח (סטודנט) אשר מהווה מודל להזדהות – אח בוגר לילד.  החונך מכוון, מדריך, מלמד ומנחה את הילד בתקופה זו.  הפעילות מתבצעת בבית הילד או במסגרת מתנ"ס הסמוך לביתו של הילד בתדירות של 4 שעות שבועיות במהלך 8 חודשי עבודה (שנה אקדמאית). בנוסף, החונך מגיע עם הילד לביקורים אצל ההורה בבית הכלא (עד 5 ביקורים בשנה).

חשוב לנו להדגיש לכם כי המודל מחייב קשר הדוק של שב"ס וכל היחידות בו: עו"סים , קציני חינוך תוך כתיבת נהלי עבודה בשב"ס, פר"ח וברש"א. כל זאת, על מנת לעזור לילדיכם לעבור בצורה הנכונה ביותר את החוויה של ההורה האסיר. כל הגופים הנזכרים לעיל, עוסקים בלתאם ולארגן את הביקורים וקובעים אמות מידה מי מהילדים אכן מתאים לקחת חלק במיזם.
 
כיצד המיזם תורם לילד?
1. מחזק את הביטחון העצמי ומוביל להעצמה אישית של הילד.
2. מסייע לילד לרכוש כישורי חיים.
3. מחזק את האמון של הילד בממסד.
4. מתגבר את יכולותיו הלימודיות של הילד.
5. עוזר לילד לחשוף את הסוד הגדול שאחד ההורים במאסר.
6. מחזק את הקשר בין הילד להורה בתקופת שהותו של האסיר/ה בכלא ו/או בתקופת השחרור של האסיר/ה מהכלא וחזרה למשפחתו.


משפחות יקרות, חשוב לנו שתדעו:
  • ככל שהילד מבקר בתדירות גבוהה יותר את אביו בכלא במסגרת השתתפותו בפרויקט חונכות ילדי אסירים (פר"ח) , מתקיים שיעור נמוך יותר של בעיות התנהגות מצדו של הילד. (לפי תוצאות מחקר שנערך)
  • בהתאם לתוצאות מחקר, חשוב שפעילותיה של הרשות תהיינה מכוונות לחיזוק הקשר בין ההורה הנעדר מהבית לילדיו, וכן לחיזוק תחושתם של הילדים שההורה עימם על אף העובדה שנעדר מהבית. בנוסף יתקיים המשך ליווי שוטף של משפחת האסיר בקהילה.
  • עד 2016, נחנכו מעל 6,300 ילדים, ובשיא פעילותו טיפל המיזם ב-450 ילדים ב-26 יישובים.
 
 
פעילות המיזם:
 
פעילות המיזם מתחילה מחודש אוגוסט ומסתיימת בחודש יוני ( 9 חודשי עבודה) כאשר:

א. בתחילת שנת הלימודים האקדמית, אנו חוברים לאוניברסיטאות ולמכללות בהם מתבצע המיזם על ידי מינהלת פר"ח ארצית ומינהלות פר"ח אזוריות. עימם, נקבעים הסדרי העבודה. בדיקת התאמת ילדים ומשפחות, מתבצעת מחודש אוגוסט ועד ספטמבר בכלא ובקהילה כל שנה.

ב. רכזי פר"ח, מבצעים ביקורי בית יחד עם רכזי רש"א ביישובים. שימו לב שבביקורים אלה, מתקיים ראיון לילד ולאם. לאחר מכן, נקבע מי מתאים לקחת חלק במיזם. הילדים שנבחרים הם בגילאי 6- 13, כיתות א' עד ו' (ישנם חריגים בגילאי 5 או 14). הילדים אמורים להיות בעלי מוטיבציה, יכולת ליצירת קשרים חברתיים, מומלצים על ידי עו"ס בקהילה וגם על ידי בני משפחותיהם. 
ההורה שבמאסר חותם על הסכמתו להשתתפות ילדו במיזם ומהאמור מעלה מובן שהסוד הגדול שמעל 40% מהמשפחות מסתירות מהילדים- היות ההורה במאסר, חייבת להיות גלויה.

ג. בתחילת שנה מתקיימת אוריינטציה לכל הרכזים במינהלת פר"ח הארצית ולאחריה מתקיימת אוריינטציה בבתי הכלא לשם הכרה והתרשמות בלתי אמצעית מהחיים שמאחורי הסורגים.  ביקור באגפים, פגישה עם מפקד כלא, קצין מודיעין, עו"סים וקציני חינוך וגם מפגש עם אסיר אשר לקח חלק במיזם בעבר.
המפגש מסייע בהפגת חששות בעבודה השוטפת של רכזי פר"ח והחונכים ומאפשר ראייה בלתי אמצעית לנעשה בכלא, הבנת מצוקת האסירים והעברת מסר של אופטימיות ותקווה ביכולתם לתרום לאסיר, משפחתו וילדיו בתקופה הקשה ביותר בחייהם. לאחר מכן, מתבצעת אוריינטציה לחונכים, הצמדת חונך לכל ילד ותחילת עבודתם בכלא ובקהילה.

ד. במהלך שנת הפעילות מתקיימים 3 מפגשים לפחות בין החונכים, רכז פר"ח ורכז רש"א על מנת לחשוף את החונכים לפעילות רש"א כגון: ביקור במסגרות טיפוליות שונות, מפגש עם אסירים משוחררים ואנשי טיפול ומקצוע, קבוצות אן. איי ועוד. החל מחודש ינואר בכל שנה, מתקיימים 5 מפגשים במהלך 5 חודשים בבית הכלא.
 
ה. במהלך תקופת החונכות, מתקיימות פעילויות חינוכיות- הפגתיות של פעילות משותפת של הילד והחונך במתקני פר"ח, טיולים, אירועים חברתיים, מסיבות, חגים, פעילות משותפת של המשפחה ופעילות ייחודית לילדים. 
במהלך חודש יוני מתקיים מפגש הפרידה בין החונך של פר"ח לילדו של האסיר/ה.
 


   
רחוב כנפי נשרים 24, ירושלים, ת.ד 34131 טלפון: 02-542070 פקס: 02-6527269